Langkau ke kandungan utama

Ibu Ini Belah Perut Sendiri Untuk Melahirkan Anaknya



smh.com melaporkan bahawa seorang ibu bernama Inez Ramires Perez tinggal di sebuah rumah kabin di pergunungan Mexico Selatan . Kerana tinggal di dataran tinggi , tidak banyak tetangga yang berdekatan dengan rumahnya . Sebahagian besar perlu melalui perjalanan cukup jauh untuk sampai ke rumah jiran lain .





Hari itu , dia sendirian di rumah dengan seorang anaknya berusia 6 tahun , bernama Bonito . Mendadak perutnya terasa sakit dan dia tahu bahawa dia hendak melahirkan . Malangnya , beberapa tahun sebelumnya , dia mempunyai pengalaman buruk soal melahirkan . Anaknya meninggal sebelum sempat dilahirkan akibat kesukaran melahirkan secara normal .

Matahari sudah terbenam beberapa jam lalu . Klinik berdekatan berada 80 km jauhnya dan perlu melalui jalan curam . Suaminya masih belum pulang dan dia tak punya telefon untuk menghubunginya .

Nekad melakukan operasi caesar sendiri

Tepat tengah malam. 12 jam menahan rasa sakit , ibu berusia 40 tahun ini tidak mampu bertahan lagi. Duduk di sebuah bangku kayu yang rendah , dia kemudian mengambil botol arak dan minum beberapa teguk . Dia kemudian mengambil pisau dan mulai menghiris perutnya sendiri sepanjang 15 cm .

Dengan bantuan cahaya malap dari mentol kecil , Inez Ramirez memotong kulit perut , lemak dan ototnya . Dia berhenti sebelum mencapai rahim dan menarik keluar bayi lelakinya sambil menahan rasa sakit . Kemudian, memotong tali pusat bayinya dengan gunting dan pengsan .

Hari itu , 5 Mac 2000 , seorang bayi lelaki yang sihat dan diberi nama Orlando Ruiz Ramirez dilahirkan dengan operasi caesar berjaya oleh ibunya sendiri .

" Aku tidak boleh lagi menahan sakit , " katanya . " Dan jika bayiku mati , maka aku memutuskan lebih baik aku mati dengan cuba menyelamatkannya . Aku berharap dia boleh membesar dan boleh melihatnya dewasa . Aku berfikir bahawa saat itu Tuhan yang menyelamatkan hidup kami berdua .

Dalam keadaan yang sihat

Walaupun tidak ada saksi yang melihat proses melahirkannya , dua doktor yang memeriksa keadaannya dan bayinya sepenuhnya yakin bahawa mereka dalam keadaan baik.

Sebenarnya , Dr . Honorio Galvan dan Dr . Jesus Guzman sangat terkejut dengan apa yang didengarnya . Namun , ini adalah sebuah keberanian terpuji. Proses melahirkan ekstrim ini mendapat perhatian apabila dilaporkan dalam International Journal of Ginekologi dan Obstetrik .

Inez Ramirez meneruskan ceritanya , di mana selepas dia melakukan operasi pada dirinya sendiri . Sekitar satu jam kemudian dia sedar dan membungkus perutnya dengan sweater agar perdarahannya berhenti lalu meminta anaknya untuk mencari bantuan . Beberapa jam kemudian , pekerja kesihatan menemui Inez sedang berbaring menahan rasa sakit di samping bayinya .

Petugas kesihatan itulah yang kemudian menjahit luka sayatan dengan jahitan sepanjang 17 cm dengan jarum dan benang biasa . Dengan tambahan bantuan dari petugas kesihatan lain , kemudian Inez dan bayinya dibawa menggunakan kereta kuda ke bandar dan merawatnya di klinik kesihatan .

Kisah ini adalah sebuah kisah keberanian seorang ibu dalam memperjuangkan anaknya . Sekaligus menunjukkan betapa besar cinta dan pengorbanan seorang ibu . Mari selalu hormati dan hargai apa yang telah dikorbankan ibu untuk kita .

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Sendiri Tangkap Isteri (Kakak Kepada Kak KM) Sedang Berdua-Duaan Dengan Skandal

Nama Kak KM sering sahaja dikaitkan dengan pelbagai kontroversi termasuklah dengan seorang ustaz selebriti terkenal tempoh lalu. Tetapi kali ini, kakaknya yang mesra dengan nama gelaran Kak Nona pula membuatkan ramai terkejut selepas tersebar mengenai masalah rumah tangga dihadapinya. Suami boleh tipu…CCTV kau tak boleh tipu Nona Menerusi akaun instagram nama Pak Aedy iaitu ‘suaminya’, lelaki berkenaan telah membongkarkan siri perselingkuhan Kak Nona yang ditangkap berdua-duaan dengan ‘skandalnya’ dalam rumah sama. Kelihatan wajah mereka dalam keadaan serba salah namun masih sangat tenang menghadapi ‘terjahan’ ini. Bukan satu, malahan banyak posting lain yang dimuat naik sehingga membuatkan wanita itu digambarkan ibarat isteri bermasalah. View this post on Instagram video A post shared by Malay Traditional Food (@pak_edycafe) View this post on Instagram A post shared by Malay Traditional Food (@pak_edycafe) View this post on Instagram A post shared by Malay Traditional Food (@pak_edyca

[Video] Aksi “Kenduri” Sekumpulan Budak Sekolah Menengah Tersebar..!!

Buat pertama kalinya admin terkejut dengan video di mana seorang budak perempuan sedang melakukan aksi seks beramai-ramai dengan budak lelaki sekolahnya. Pada wajah budak perempuan itu tidak ada sedikit pun perasaan kesal dan terpaksa. Malahan dari gerak tubuh beliau menunjukkan betapa dia “menikmati” acara “kenduri” seks beramai-ramai. Di sini admin mohon ibu bapa dan guru-guru yang mengenali mereka yang terlibat dalam aktiviti kenduri seks ini tampil dan mengambil tindakan terhadap murid-murid yang sudah terlanjur jauh dan melampaui batasan agama dan moral.

Luahan Isteri Yang Bangga Alat Sulit Suami Besar..

Luahan Isteri Yang Bangga Alat Sulit Suami Besar | Isteri, Norhayati Abdul Mutalib tahun tidak pernah rasa malu mahu menyatakan bahawa dia sangat bangga dengan apa yang dimiliki oleh suaminya malah menafikan bahawa wanita akan menderita kesakitan jika mempunyai suami yang alat kelaminnya luar biasa. Malah kalau nak cari yang dapat menandingi saiz suami saya dalam masyarakat kita, pastinya susah.